onsdag 26 januari 2011

Jag vill-hymn och en hyllning, ångest och längtan- i ett

Jag vill vara där
Just nu- idag
Jag vill andas luften av Spaniens atmosfär
Vill känna sanden sila och kittla mellan tårna
Jag vill ha eftersmaken på tungan av vitlök
Och ha ett tempererat vin som vädrar luft
Saltkorn fästa i småhåren på huden så varm
Tunna kläder som leker flaggskepp i strandens bris
Människor avslappnat glada diskuterar vid ett bord
Vänliga ögonspeglar spelar stjärnspel i nattens glitter

Jag vill
Vraka bland färgglada paraplydrinkar i en bar
Eller bara studera folk och prata ditt och datt
Bland bolmande högljutt diskuterande män i hatt och vit skjorta
Där bartenders i avslappnad effektivitet håller caféet in business
Som steker ”hamburgesas” vant och skickligt på en häll
Doften mördande frestande i kvällningens dyningar
Snålvattnet flödar munnen i jakt på njutning

Jag vill ha det glada och goda livet omkring mig
Känna minnen från barndomen skölja rent, skölja bort
Återfödd- igen- och med ny kraft
Längtan dit så tung att bly är som en virvlande fjäder i skyn
Vinterns isgreppande kyla förstenar
pausar bilden av grönska och blomning än ett tag
Här är världen vit, vit, vit, kall och långmörkt i tystnad
en hjärtetung, smärtande abstinens växer fram
Stillheten skriker efter uppvaknande rörelse

Jag vill hålla gomfrestande spanska matvaror i min hand
Jag vill gå bland vinhyllorna och botanisera i förnöjsamhet
Jag vill smaka skinkchips som älskar med mina smaklökar
Gå på en marknad och skåda billiga märkeskopior månglas
Och höra vågskvalp i nattens mörker och hemlighet
Vandrande strosa på trygga små gator i månens sken
Och skratt, bus och glädje förenas i nattens djupa känsla
Ja det är livet, det är livet, det är livet
Det är där jag vill va´!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar