tisdag 1 november 2011

November

Så ska man in i november. Traska tunga, mörkerslukande steg in i den mörkaste månaden. Ett sugande svart energihål i kalenderns universum, mellan födelsedagar, guldgula skogars förfall, brunblanka vältade åkrar där bonden tystnat, rådjur som kränger sig över asfaltens gråa, skumma dimbankar och vissnande vägrenar. Ett hopp om att snöflingorna skall bädda in natur och sinne i ett vitt fluff. Dölja den döende stiltjens bädd under ett par månaders kyligt överkast.

Söderfåglarna flyttar storstilat under v-format skrän, flax och rabalder. Kylan tränger sig djupt in igenom kläder och märgben. Solens bleka lilla trädtoppshöga besök känns som julafton för varje ynka timme och jag längtar tills det blir julstök i vart hem. Jag längtar tills ljuset söker sig genom alla fönster, då det lyser stjärnor och ystra årsmodeflugor i fönster och gardin. Så skin! Skin!

Jag älskar gran och cypress; slingeromklädda i glittrig stass, lyser upp mörkrets djupa nattegård. Jag älskar förväntan, det blodrött varma som invaderar hemmet och dofterna som förväntansfullt vankas. Glöggen värms upp och tjuvsmakas innan tiden är inne, så man fuskar mjuggigt, njutbart, skedvis, skålvis av mandlar, russin och oräkneliga pepparkaksfatstaberas. Njutning. Tillfredsställelse! Jag vill njuta livets sötma och lyckobringande ämnen! Bara ös ut! Ös på! Vältra dig i det!

Jag vill glömma dessa mellanglädjeveckor då billjuset slukas och förtärs fullständigt av fuktig väg, regnet fryser, bilrutorna hackas fram, de omaka vantarna inventeras förbryllat, skorna och jackorna tär svårt i kontot. Stjärnorna glittrar i blåsvarta nattens förstummade tysthet. En svepande slöja av grönt skimmer, så ropar fenomenet norrsken i ditt öra: se det vackra i kall natt, stilla din värld! Sinnena blockeras, kylan nyper tag med bitande grepp. Då, ska man soffkänna, se romantisk julfilm, drömma, mysa, dricka värmande dryckjom vid sprakande eld och se ljuset förvandlas. Saffransbullar och nötknäckare, julstök och glädjefyllda skratt, klappar och gran. Hopp om ljus. Ljusets hopp. Glädjens ljusa hopp.

Ha en förträfflig november. Glöm inte chokladglädje. Det skall inte jag göra. Det inger hopp! Teobromin is da shit! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar