måndag 26 juli 2010

Begravningsdikt

Det är mycket att stå i nu. Saker som skall köpas, fixas, donas och logistik som ska kontrolleras, kläder ska passa och talet ska vara färdigt. Och det är det, gubevars. Nu är det ivägskickat till begravningsbyrån. Det är svårt jobb. Tur att de på begravningsbyrån är proffsiga och har stor kunskap och erfarenhet av allt vad som hör till. Man ställs ju ständigt inför ett antal frågor och funderingar. Och pengarna rinner genom fingrarna som sand, tickande bomb och en förmodad slutnota man knappt vågar kika på med ett öga. Det är inte billigt och enkelt att ta hand om en avlidens förehavanden, det skall gudarna veta.

Här nedan visas slutligen dikten jag producerat inför begravningen av min far den 29/7.


Där är du
av Lena Wallberg
Tillägnat min far John Wallberg på begravningsdagen 29/7-2010

För evigt, överallt
I solens färgspel, i vattnets salt
Bland miljoner stjärnors ljus
I ljum vinds smekande sus
I toners ljuva tröst
Där är Du

Trodde att vi miste
Men stilla tårars dropp
På markens vida ängar
I gryningens hopp
I tidens oändliga viste
Där är Du

Där ögons blick är ljus
Hjärtat vila i vart hus
Läppar viska kärleksord
Vaggar själen tryggt till jord
Där allt är liv
Där är Du

Du finns med oss här
Ja, du är i mitt skratt!
Och när vägen min känns svår
Du leder mig fram
Dit där allting är
Där är Du

När så larmet blir tyst
Nattens slöja läggs till ro
Sömnens filmduk lyser upp
I drömmens gränslöshet vi möts
Tankens frihet blir då kysst
Där är Du

En bild av dig
I hjärtat byggt sitt bo
Det ristar in sin stig
Skapar stark, fast tro
Närhelst jag tröstas vill
Dig jag talar till
För där är Du
Där är Du
Där är Du!

1 kommentar: